STEUN VAN HET OCMW
In geval van betalingsproblemen beschikken de OCMW’s over middelen (die met de crisis werden verhoogd) om:
- te helpen met de betaling van facturen;
- preventieve maatregelen te nemen (onderhoud van de verwarmingsketel, klein materiaal om de woning te verbeteren, herstellingen, …);
- de situatie te analyseren, te helpen onderhandelen over een afbetalingsplan, …
Ook personen die niet afhankelijk zijn van het OCMW kunnen deze steun aanvragen. De steun is bedoeld voor alle behoeftige personen.
HOE KAN IK DIT VERKRIJGEN?
Neem contact op met de Sociale Dienst van het OCMW (toegankelijk voor alle mensen in nood):
Hervormingslaan, 63 – 1083 Ganshoren
02/ 422.57.57 – Maandag tot vrijdag van 8 tot 11 uur
Voor een eerste afspraak bij het OCMW zijn de mee te brengen documenten
de mee te brengen documenten zijn :
- Energiefacturen
- Identiteitsbewijs
- Documenten die nuttig zijn voor het opstellen van een budget
SOCIALE MAATREGELEN
Voor duidelijke en precieze informatie over de beschikbare steun gaat u naar: https://www.energiesteun.brussels/
Met als doel :
- Bestrijding van niet-gebruik
- De toegang tot energie verzekeren voor gezinnen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen
Wat is daar te vinden?
- Uitleg in lekentaal over de gewestelijke en federale steunmaatregelen
- Hulpmiddelen om te downloaden/printen
- Een adresboek van organisaties die kunnen helpen bij de procedures of subsidies