Uw profiel :
• U hebt een diploma van het universitair onderwijs of het hoger onderwijs van het
lange type gelijkgesteld met het universitair niveau en minstens twee jaar ervaring
inzake human resources;
• U hebt een sterk verantwoordelijkheidsgevoel en legt prioriteiten om de instelling
kwalitatief goede service te bieden;
• U bent dynamisch en beschikt over een groot organisatie-en aanpassingsvermogen;
• U bent diplomatisch en assertief;
• U hebt een goede algemene kennis van sociale wetgeving, reglementering inzake
welzijn op het werk, en de specifieke kenmerken van de publieke sector;
• U bent een passie voor HR-processen;
• U bent tweetalig Frans/Nederlands;
• U beschikt over een goede beheersing van Office tools (MS Office) en specifieke
toepassingen op het gebied van human resources.
Uw opdrachten :
Overeenkomstig de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende openbare centra voor
maatschappelijk welzijn heeft de directeur Human Resources, onder het gezag van de
secretaris-generaal,
de volgende taken :
• Beheer en leiding van de dienst Human Resources van het OCMW;
• Definiëren van de HR-strategie en het HR-beleid volgens de strategische
doelstellingen van het OCMW (werkgelegenheid, opleiding, competentiebeheer,
diversiteit,…);
• het efficiënte beheer van het menselijk kapitaal van het OCMW overeenkomstig zijn
strategie (mobiliteit, welzijn op het werk, beheer van het absenteïsme, reintegratiebeleid voor het personeel, enz;)
• de projecten voor het personeelskader, het organigram, de opleidingsplannen, het
arbeidsreglement en het statuut sturen;
• het organiseren van procedures voor aanwerving en bevordering van personeel en
van examens;
• het ontwerpen en uitvoeren van standaard functiebeschrijvingen;
• het opstellen van geïndividualiseerde functiebeschrijvingen;
• het toekomstgerichte beheer van het personeel en van de vaardigheden en het
uitwerken van een opleidingsbeleid voor het personeel;
• de ontwikkeling en uitvoering van een evaluatiebeleid alsook het goed beheer van
deze procedure voor elk personeelslid;
• de ontwikkeling en uitvoering van een opleidingsplan voor het personeel
• het beheer van de interne mobiliteit van het personeel;
• het opstellen van een jaarverslag aan de secretaris-generaal over het
personeelsbeheer;
• opstelling en beheer van de begroting van het OCMW-personeel
• Beheer van de follow-up van arbeidsongevallen in coördinatie met het IDPB.
• Deelnemen aan de vergaderingen van het directiecomité;
• Beheer en coördinatie van de salarissen van het personeel;
• Invoering van adequate IT-instrumenten die zijn aangepast aan de organisatie van de
dienst
• actualisering van de van kracht zijnde regelgeving (arbeidsreglement, statuten en
telewerken, enz;)
• Deelnemen aan de sociale dialoog onder het gezag van de voorzitter van het OCMW
en de onderhandelingen met de organen die het personeel vertegenwoordigen
(vakbonden);
• de ontwikkeling van een doeltreffend intern communicatiebeleid;
• de uitvoering van gemeenschappelijke HR-strategieën tussen het gemeentebestuur
en het OCMW (synergiën);
• de uitvoering van de waarden van het OCMW, die tot uiting komen in zijn missie